odżywianie

Jak dieta wpływa na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci?

Piękno pochodzi z naszego wnętrza. I nie mówię tutaj tylko o naszej osobowości ; )
Związek między odżywianiem a stanem skóry, od zawsze był interesującym tematem dla naukowców i ludzi na całym świecie.

Naukowcy odkryli, że starzenie skóry składa się z dwóch różnych procesów:

Pierwszy proces to samoistne starzenie się skóry, które reprezentuje chronologiczne starzenie i wpływa zarówno na naszą skórę jak i na narządy wewnętrzne.

Drugi proces to starzenie się skóry z zewnątrz. Jest on wynikiem czynników zewnętrznych oraz wpływu środowiska, tj: promieniowanie słoneczne (UV), palenie, zanieczyszczenia, braku snu, ale przede wszystkim złe odżywianie.

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Zdrowie skóry i włosów jest ważne dla ogólnego dobrego samopoczucia. Niedobory żywieniowe, alergie pokarmowe, a nawet nadmiar niektórych grup żywności mogą wpływać na naszą skórę, włosy i paznokcie. Dlatego aby zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie ważne jest, aby stosować zbilansowaną dietę.

Poniżej przedstawiam spis elementów które szczególnie wpływają na zdrowie i wygląd naszej skóry, włosów i paznokci:

Białko

Budulcem białka są aminokwasy. Kiedy jesz białko, procesy trawienne rozkładają je na aminokwasy, które przedostają się do krwi i wraz z nią są rozprowadzane po całym organizmie.

Białko jest niezbędne do naprawy i budowy nowej tkanki oraz podstawową substancją używaną do zastąpienia chorych lub martwych komórek.

Pełne białka, pochodzą z mięsa, drobiu, ryb, jaj, mleka – wszystkie produkty mleczne, ser i soja. Orzechy i rośliny strączkowe (groch i fasola) zawierają tylko niektóre aminokwasy i są one znane jako niekompletne białka.

Niedobory białka charakteryzują się zatrzymaniem wody, obrzękami wokół oczu, kostek, twarzy i dłoni. Niedobór białka może również objawiać się rozdwajaniem oraz wyjątkowo cienkimi paznokciami.

Photo by Foodie Factor on Pexels.com

Witamina C

Witamina C, zwana również kwasem L-askorbinowym, jest najważniejszym antyoksydantem. Potrzebujemy witaminy C do wytwarzania kolagenu białkowego, który dba o zdrowie i regenerację komórek. Witamina C działa jako bariera dla wolnych rodników, takich jak dym papierosowy, zanieczyszczenia i promienie UV ze słońca, ale także rozszerza naczynia krwionośne, ułatwiając przepływ krwi.

Najbogatszymi naturalnymi źródłami witaminy C są świeże owoce i warzywa, takie jak cytrusy, czarna porzeczka, dzika róża, guawa, papryczka chili czy pietruszka.

Niedobory witaminy C mogą powodować powiększenie i rogowacenie mieszków włosowych, obniżenie odporności oraz trudności w gojeniu się ran.

Witamina E

Spożywanie naturalnych produktów zawierających witaminę E zapobiega starzeniu się skóry.

Większe ilości witaminy E znajdują się w warzywach, olejach roślinnych, nasionach, kukurydzy, soi i niektórych mięsach.

Większości opublikowanych badań wykazała, że witamina E stosowana miejscowo pomaga zmniejszyć rumień oraz poparzenia słoneczne.

Niedobór witaminy E może powodować zmiany łojotokowe, suchość, rogowacenie naskórka oraz przedwczesne starzenie skóry.

Witamina A

Karotenoidy to pochodne witaminy A, takie jak β-karoten i retinol, są one wysoce skutecznymi przeciwutleniaczami i mają właściwości fotoochronne. 

Marchew, dynia, słodkie ziemniaki, mango i papaja to tylko niektóre przykłady owoców i warzyw zawierających β-karoten.

Retinol pochodzący z diety znajdziemy w wątrobie, mleku, żółtku jaja, serze, i tłustych rybach. Na rynku można znaleźć różne produkty z retinolem, zarówno do użytku kosmetycznego, jak i doustnego.

Niedobory witaminy A mogą objawiać się łuszczącą, suchą skóra oraz łamliwymi paznokciami.

Photo by Suzy Hazelwood on Pexels.com

Biotyna

Biotyna jest częścią kompleksu B, który pomaga naszemu organizmowi przekształcać żywność w energię oraz metabolizować tłuszcze i białka. 

Biotyna jest prawdopodobnie najbardziej znanym suplementem urody, a niektóre badania wykazują , że połączenie z cynku z biotyną może zmniejszyć wypadanie włosów. Biotynę znajdziemy w orzechach, warzywa i jajka.

Niedobór biotyny może powodować wypadanie włosów, łuszczącą się skórę i łamliwe paznokcie.

Cynk 

Cynk jest minerałem niezbędnym do metabolizmu komórkowego, funkcji odpornościowych i gojenia się ran. Badania pokazują, że cynk jest skuteczny w leczeniu zmian skórnych, takich jak leczenie trądziku, łuszczycy i zapalenia skóry. 

Włączenie cynku do diety pomaga zapobiegać obumieraniu cebulek włosów oraz ich wypadaniu. Większość cynku uzyskujemy z wysokobiałkowej żywności, takiej jak mięso, ryby i orzechy. Wegetarianie i weganie mogą go znaleźć w fasoli, grzybach i szpinaku.

Niedobory cynku powodują pogorszenie stanu włosów, skóry i paznokci. Włosy wypadają, a paznokcie stają się bardziej kruche. Długo istniejący niedobór cynku może prowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry.

Photo by Nathan Cowley on Pexels.com


W sezonie jesienno- zimowym kondycja naszej skóry, włosów i paznokci osłabia się. Jednak zamiast co chwilę podcinać włosy i obcinać krótko paznokcie warto uzupełnić swoją dietę w brakujące witaminy i minerały. Brak zaledwie kilku składników odżywczych może mieć dramatyczny wpływ na Twój wygląd, ale trzeba pamiętać, że przedawkowanie witamin i minerałów również może okazać się niezdrowe dla naszego ciała.


źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/
https://www.nutritionexpress.com/showarticle.aspx?articleid=224
https://foodinsight.org/4-nutrients-to-eat-for-better-skin-hair/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

<span>%d</span> blogerów lubi to: