odżywianie

Rodzaje herbat i ich właściwości.

Wielkim krokiem weszliśmy w sezon jesienny. Pogoda za oknem nie zachęca nas już do picia zimnych lemoniad ani mrożonej herbaty. Kiedy za okien szaro i ponuro więcej czasu spędzamy w domu, a wtedy najlepiej umilić sobie czas szklanką ciepłej, smacznej herbaty.


Istnieją dwa główne rodzaje herbat: herbaty prawdziwe i herbaty ziołowe. Wszystkie prawdziwe herbaty pochodzą z rośliny Camellia sinensis, znanej powszechnie jako krzew herbaciany i obejmują herbatę zieloną, białą, czarną i oolong. Krzew herbaciany to wiecznie zielona roślina, która rośnie w różnych klimatach, dzięki czemu każdy niepowtarzalny napar może mieć swój niepowtarzalny smak.

Photo by Quang Nguyen Vinh on Pexels.com

Herbaty ziołowe natomiast to mieszanki ziołowe wytwarzane przy użyciu przypraw, kwiatów i liści różnych roślin, w tym owoców i ziół.

Chociaż wszystkie prawdziwe herbaty pochodzą od tej samej rośliny, różnią się one od siebie ze względu na proces utleniania lub fermentacji liści herbaty. Utlenianie jest naturalnym procesem, który zmienia kolor i walory smakowe liści herbaty. Liście zbiera się z krzewu herbacianego, a następnie zwija ręcznie lub za pomocą maszyny. Proces zwijania tworzy drobne pęknięcia, które umożliwiają tlenowi reagowanie z enzymami roślinnymi prowadzącymi do różnych rodzajów prawdziwej herbaty.

Przyjrzyjmy się bliżej rodzajom herbat i ich właściwościom:

Zielona

Photo by Pixabay on Pexels.com

Jedna z najstarszych i najzdrowszych herbat świata. 

Zielona herbata pochodzi z Chin i ma wiele różnych odmian. Jedne z najbardziej popularnych to sencha, genmaicha i matcha.

Badania sugerują, że przeciwutleniacze zawarte w zielonej herbacie zapobiegają powstawaniu wolnych rodników, spalają tłuszcz, przeciwdziałają stresowi oksydacyjnemu w mózgu oraz zmniejszają ryzyko zaburzeń neurologicznych, takich jak choroby Alzheimera i Parkinsona., zmniejszają ryzyko udaru i poprawiają poziom cholesterolu.

Czarna

Photo by Mareefe on Pexels.com

Czarna herbata ma najwyższą zawartość kofeiny i stanowi podstawę dla herbat smakowych oraz niektórych herbat rozpuszczalnych. 

Badania wykazały, że czarna herbata może chronić płuca przed uszkodzeniami spowodowanymi ekspozycją na dym papierosowy. Może również zmniejszyć ryzyko udaru.

Biała

Photo by Teejay on Pexels.com

Jedno z badań wykazało, że biała herbata ma najsilniejsze właściwości przeciwnowotworowe w porównaniu do innych herbat.

Liście białej herbaty zbierane są najwcześniej i nie są poddawane obróbkom walcowania ani utleniania, co sprawia , że mają delikatny smak.

Oolong

Photo by Maria Tyutina on Pexels.com

Oolong ma mieszankę zalet zielonej i czarnej herbaty oraz zawiera szereg polifenoli występujących w obu. W zależności od stopnia utlenienia liści jak smak może być bardziej zbliżony do zielonej lub czarnej herbaty.

Badania pokazują, że przeciwutleniacze występujące w oolong mogą obniżyć poziom glukozy we krwi i poprawić cholesterol.

Pu-erh 

Photo by Hasan Albari on Pexels.com

Wykonana ze sfermentowanych, dojrzałych liści podobnie jak czerwone wino czy kombucha, zawiera wiele żywych bakterii.

Sposób przetwarzania liści pozwala na fermentację mikrobiologiczną. W rezultacie herbata nadal fermentuje i zmienia się nawet po wysuszeniu liści.

Jak prawidłowo parzyć herbatę?

Podstawą w smaku herbaty jest jej jakość. Herbata dobrej jakości to całe liście herbaty zwinięte w rolki. Po zaparzeniu, zobaczysz jak liście rozwijają i zobaczysz cały liść. 

Photo by NIKOLAY OSMACHKO on Pexels.com

Herbata w torebkach to resztki kawałków herbaty, tzw. pył herbaciany, zebrany po przetworzeniu herbaty.


1. Używaj filtrowanej wody.

Woda wpływa na smak herbaty, dlatego ważne jest żeby parzyć herbatę oczyszczoną, przefiltrowaną wodą.

2. Używaj prawidłowej temperatury wody. 

Zawsze czytaj w jakiej temperaturze parzyć herbatę. Liście herbaty są wrażliwe i łatwo i ich sparzenie, co psuje jej smak. Wrzątek często jest zbyt mocny dla liści herbaty.

3. Patrz herbatę zgodnie z instrukcją.

Zbyt mocno zaparzona herbata smakuje gorzko. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi czasu parzenia na opakowaniu herbaty.

Najczęściej parzymy:

  • zielona i oolong: 2-3 minuty,
  • biała: 4 minuty,
  • czarna herbata: 4-5 minut.

Warto nastawić timer, aby dopilnować odpowiedniego czasu parzenia, po czym wyciągnąć liście z herbaty, które parzone zbyt długo ​​nadają herbacie zbyt mocny i gorzki smak.

„Poszukaj filiżanki herbaty, czajnik sam się znajdzie. I teraz możesz mi opowiedzieć sto historii.”

Saki

Każda herbata pozwala nam na wyjątkowe, aromatyczne doznania, które mogą pobudzić lub zrelaksować zmysły. Picie herbaty to świetny sposób na relaks po długim dniu spędzonym w pracy oraz idealne umilenie sobie rozmowy z przyjaciółmi i rodziną.


źródła:
https://www.ohhowcivilized.com/how-to-correctly-brew-a-cup-of-tea/
https://www.webmd.com/diet/features/tea-types-and-their-health-benefits#2
https://www.nutritionadvance.com/healthy-foods/types-of-tea/
https://senchateabar.com/blogs/blog/what-is-tea

1 komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: