wellbeing

Co to jest Mindfulness?

Mindfulness, stało się ostatnio modnym hasłem używanym nie tylko w świecie jogi. Pewnie nie raz zdarzyło Ci się je usłyszeć, ale czy na pewno wiesz co znaczy?

Słowo mindfulness może być błędnie rozumiane, ponieważ jego dosłowne znaczenie w języku polskim tłumaczy się jako ‚pełny umysł’. Jednak wcale nie chodzi o przepełniony umysł. Połączenie słów MIND & FULL tłumaczymy jako pełną świadomość umysłu, czyli po prostu bycie uważnym w teraźniejszości. 

Photo by Gustavo Fring on Pexels.com

Dlaczego mindfulness stał się tak popularny ?

Na przełomie XX i XXI wieku znacznie zmienił się sposób funkcjonowania większości społeczeństwa. Zmiany technologiczne całkowicie zmieniły życie codzienne każdego z nas. Życie stało się wygodne, ciekawsze, pełne gadżetów i wypełniaczy wolnego czasu. A my sami staliśmy się na tyle uzależnieni od czynników zewnętrznych, ze za wszelką cenę staramy się robić wszystko, byle tylko się ‚nie nudzić’. Staliśmy się ‚przebodźcowani’ na poziomie psychicznym, przez co jesteśmy mniej świadomi tego co dzieje się wokół nas, ale przede wszystkim mniej świadomi tego co dzieje się w nas samych.

W pogoni za lepszym i nowszym, sterowani elektroniką często zapominamy o życiu w teraźniejszości i o naszych podstawowych potrzebach psychologicznych i wtedy właśnie warto stosować mindfulness.

Co daje nam bycie świadomym? 

Mindfulness, to bycie uważnym i świadomym w chwili obecnej. Dostrzeganie tego co dzieje się dookoła nas, ale także tego co dzieje się wewnątrz. Świadomość naszych emocji oraz zmysłów w danej chwili.

Mindfulness pozwala nam na odbieranie rzeczywistości całym sobą, pozwala poczuć, posmakować i doświadczyć każdej chwili życia będąc w pełni obecnym w niej.
Bycie świadomym skupia się na naszych zmysłach, emocjach i sprawia, że stajemy się bardziej skoncentrowani, zorganizowani, lepiej odnajdujemy się w relacjach z innymi, ze sobą oraz lepiej radzimy sobie w sytuacjach stresowych. Bycie uważnym pozwala nam być bardziej świadomymi swoich podstawowych potrzeb i doświadczać życia w pełni, żyjąc w zgodzie z samym sobą. 

Musisz trenować umysł, aby był silniejszy od emocji, inaczej to emocje przejmą kontrolę nad Twoim umysłem.

Jak trenować uważność?

Trening uważności nie jest trudny, ale wymaga od nas chęci odcięcia się od ciągłego przebywania w naszej głowie, od rozmyślania, planowania i rozpamiętywania rzeczy z przeszłości. Ciężko jest być całkowicie świadomym cały czas, ale warto pracować nad tym, aby być bardziej uważnym wykonując nawet proste codzienne czynności. Jak?

1. Świadomie wykonuj codzienne czynności.

Wykonując codzienne czynności postaraj się kierować uwagę na swoje zmysły oraz na to w jaki sposób wykonujesz dane czynności. Kieruj swoją uwagę na chwilę obecną. Na przykład, kiedy jesteś pod prysznicem, poczuj wodę na swojej skórze, poczuj zapach szamponu, poczuj w jaki sposób dotykasz swojego ciała. Bądź obecny w tej chwili całym sobą, nie tylko ciałem.

Photo by Anderson Miranda on Pexels.com

2. Oddychaj świadomie.

Świadome oddychanie pozwala nam być obecnym w swoim ciele. Samo kierowanie uwagi na oddech sprawia, że on wydłuża się i uspokaja. Zatrzymując się na chwilę oraz kierując świadomość na oddech jesteśmy w stanie ‚zejść na ziemię’, zauważyć jak się czujemy i być obecnym w danej chwili. Jeśli nie wiesz jak oddychać, możesz stosować technik oddechowych, np. metodę „6-4-6” . Weź wdech licząc do 6, wstrzymaj oddech licząc do 4, i powoli wypuszczaj powietrze przez nos licząc do 6. 

Photo by VisionPic .net on Pexels.com

 
3. Medytuj

Praktykowanie medytacji pozwala nam lepiej poznać siebie oraz uczy nas bycia bardziej uważnym. Być może medytacja kojarzy Ci się z nudnym siedzeniem w ciszy, ale medytacja jest praktyką i jak wszystko inne czego się uczymy, na początku może być trudne. To tak jak nauka gry na instrumencie. Nie potrafisz od razu grać. Musisz poświęcić czas na naukę zanim staniesz się w tym dobry. Jeżeli samemu ciężko Ci zmotywować się do medytacji, możesz słuchać prowadzonych medytacji online. 

Photo by Valeria Ushakova on Pexels.com


4. Praktykuj jogę

Praktyka jogi pozwala nam być bardziej świadomym własnego ciała. Praktykując jogę, poznajemy swoje ciało i jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć jego potrzeby. Świadomość ciała na poziomie fizycznym wpływa na świadomość psychiczną przez co stajemy się o wiele bardziej uważni na codzień.

Photo by Elly Fairytale on Pexels.com

Mindfulness, to nic innego jak bycie uważnym i świadomym w chwili obecnej. Świadomość naszych emocji oraz zmysłów w danej chwili i odbieranie rzeczywistości całym sobą.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: