wellbeing

Clean eating. Co to jest i jakie niesie ze sobą korzyści?

Clean eating tłumacząc z angielskiego to tzw. „czyste jedzenie’. Nie chodzi wcale o mycie tego co jemy (aczkolwiek to też jest istotne). Clean eating to nic innego jak spożywanie produktów, które nie są modyfikowane i są najbliższe swojej naturalnej formie. Clean eating wyklucza jedzenie przetworzonej, słodzonej, barwionej i przesolonej żywności.

Jakie korzyści niesie ze sobą clean eating?

Jedzenie nieprzetworzonej, pełnowartościowej żywności pozytywnie wpływa na cały nasz organizm:

– Na poziomie fizjologicznym pozwala na lepsze funkcjonowanie narządów oraz dba o ich zdrowie.
– Na poziomie fizycznym sprawia, że jesteśmy pełniejsi energii i siły.
– Na poziomie psychicznym pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i pozwala nam lepiej funkcjonować. 

Same korzyści!

Poniżej przedstawiam kilka podstawowych zasad dotyczących ‚czystego jedzenia’: 

Unikaj przetworzonej żywności

Jedna z najważniejszych zasad co do naturalnego jedzenia to unikanie przetworzonych produktów. Wysoko przetworzona żywność, to ta która zawiera ekstra cukier, sól, tłuszcze i sztuczne barwniki. Przetworzona żywność jest pełna chemii i pustych kalorii, przez co jest czymś czego chcemy unikać. Dlatego zawsze powinniśmy czytać etykiety żywności, nawet jeśli coś wygląda na nieprzetworzone, może mieć dodane substancje konserwujące i wzmacniacze smaku.

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

Wybieraj produkty pełnoziarniste

Badania pokazują, że dieta bogata w produkty pełnoziarniste może zmniejszyć ryzyko chorób serca i cukrzycy typu 2. Wybieraj pełnoziarniste, nieprzetworzone produkty, takie jak płatki owsiane, ciemne makarony i kasze.

Photo by icon0.com on Pexels.com

Jedz owoce i warzywa

Owoce i warzywa są bogate w błonnik oraz składniki odżywce i są podstawą zdrowego odżywiania. Zimą lepiej wybierać sezonowe owoce i warzywa takie jak pomarańcze, jabłka, dynie czy bataty. A jeżeli po za sezonem mamy ochotę na letnie owoce to lepiej sięgać po mrożone niż ‚świeże’ owoce niesezonowe. Unikaj soków owocowych- chyba, że sam je wyciskasz. 

Staraj się spożywać co najmniej pięć porcji owoców i warzyw każdego dnia.

Photo by Pixabay on Pexels.com

Pij wodę

Nie wiesz co do picia zamówić do kolacji? WODĘ! Większość kolorowych napojów ma dużą zawartości cukrów i substancji wzmacniających smak. Woda jest niezbędna do zdrowego funkcjonowania naszego organizmu, dlatego powinniśmy pić ją często i w czystej formie- ewentualnie z dodatkiem owoców lub ziół. Zimą możesz pić wodę w postaci herbatek ziołowych z dodatkiem imbiru, miodu czy cytryny.

Ogranicz alkohol i kofeinę

Nic nie odpręża nas tak jak lampka wina w piątkowy wieczór, ani nie pobudza nas jak poranna filiżanka kawy. Ale pamiętaj, że wszystko w nadmiarze szkodzi! Staraj się unikać kolorowych, słodkich drinków, a zamiast tego wybieraj czerwone, wytrawne wino- w umiarze : )
Kawę ogranicz do 2-óch filiżanek i pij ją bez dodatków cukru i syropów.

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Wybieraj produkty z ekologicznych farm

Kupowane w sklepie mięso oraz produkty zwierzęce mogą pochodzić od zwierząt, które są faszerowane hormonami i antybiotyki. Staraj się wybierać produkty ekologiczne z lokalnych farm. Staraj się ograniczać jedzenie mięsa do kilku dni w tygodniu, a w pozostałe uzupełniaj białko tofu, roślinami strączkowymi lub orzechami. 

Photo by Matthias Zomer on Pexels.com

podsumowując

Clean eating pozwala utrzymać ciało w zdrowiu i tym samym zapobiega odkładaniu się zbędnych kilogramów. Taki sposób odżywiania pozwoli nie tylko polepszyć Twoje zdrowie, ale także pozwoli docenić naturalny smak potraw.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

<span>%d</span> blogerów lubi to: