odżywianie

Adaptogeny – uzdrawiające zioła na stres

Adaptogeny od tysięcy lat stosowane są w medycynie wschodniej, kultywując harmonię i równowagę psychiczną organizmu. Dzięki ich wyjątkowym właściwością rośliny adaptogenne świetnie sprawdzają się w walce ze stresem, w regulowaniu emocji oraz w zwiększaniu odporności organizmu.

Czym są adaptogeny?

Adaptogeny to grupa roślin, które zawierają substancje aktywne, pomagające utrzymać odpowiednią równowagę organizmu. Od wieków stosowane są w medycynie chińskiej i ajurwedzie.

Adaptogeny działają na układ nadnerczy. Obniżają poziom kortyzolu (hormonu stresu), który w nadmiarze negatywnie wpływa na organizm i jego funkcjonowanie.  

Kiedy jesteś nadmiernie narażony na stres lub stale żyjesz w biegu, adaptogeny mogą pomóc Ci przywrócić balans w organizmie.

Adaptogeny, to rośliny o szerokim polu działania, które:

  • poprawiają zdolności umysłowe;
  • zwiększają odporność na stres;
  • poprawiają samopoczucie;
  • pozytywnie wpływają na układ odpornościowy;
  • łagodzą napięcie emocjonalne.

W jaki sposób adaptogeny łagodzą stres?

Kortyzol– hormon stresu, produkowany jest w nadnerczach, a dokładniej w warstwie pasmowatej kory nadnerczy. Ilość hormonu stresu wytwarzanego przez nasz organizm wzrasta pod wpływem presji zewnętrznej.

Nadnercza, mobilizują różne reakcje stresowe na każdy stres, w tym: fizyczne, biochemiczne, hormonalne, emocjonalne i psychiczne. Przewlekły stres, jest główną przyczyną osłabiania nadnerczy. Zmniejsza zdolność nadnerczy do wydzielania wystarczającej ilości hormonów przez i dochodzi do zmęczenia nadnerczy.

Adaptogeny  mogą zwiększać efektywność wydzielania nadnerczy, zmniejszając tym samym nadmierną produkcję kortyzolu

Ponadto adaptogeny mogą zwiększać poziom energii komórkowej i zapobiegać uszkodzeniom oksydacyjnym, prowadząc do utrzymania normalnej funkcji nadnerczy.

Ashwagandha 

Inaczej żeń-szeń indyjski. Dodaje energii, jednoczenie nie powodując uczucia nadpobudliwości. Świetnie sprawdza się kiedy jesteśmy nadmiernie narażeni na stres.

Sprawdza się także u pań podczas PMSa. Łagodzi objawy takie jak huśtawki nastroju, nadpobudliwość czy nerwowość. Dodatkowo wspiera osłabiony układ odpornościowy oraz prawidłowy sen.

Różeniec górski

Różeniec górski świetnie wpływa na poprawę samopoczucia i często stosowany jest u osób zmagających się z depresją i stanami lękowymi. 

Zwiększa wydajność fizyczną oraz poprawia koncentrację. Przyjmuje się również, że ​​Różeniec może zmniejszać zmęczenie fizyczne i psychiczne.

Coleus Forshohli

Zwany również, pokrzywą indyjską. Działa na mięśnie serca oraz ściany naczyń krwionośnych. Zwiększa bicie serca oraz rozszerza naczynia krwionośne, co pozytywnie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Może być stosowany jako niekonwencjonalny lek obniżający ciśnienie krwi i kłucie w klatce piersiowej.

Dodatkowo rozluźnia mięśnie wokół oskrzeli, przez co pomaga przy oddychaniu i często jest stosowany w walce z astmą i niewydolnością oddechową.

Maca

Znana przede wszystkim ze swych właściwości wspierających funkcje seksualne u kobiet. Łagodzi objawy menopauzy, dokuczliwe PMSy, a nawet może pomóc panią starającym się zajść w ciążę.

Maca poprawia sprawność organizmu, chroni przed wolnymi rodnikami oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie.

Podsumowując

Adaptogeny są holistyczną metodą pomagającą organizmowi przystosować się do czynników stresogennych, działają stabilizująco na systemy i procesy fizjologiczne. Zwiększają odporność na stres i zmęczenie. Do tego są nietoksyczne i nie powodują efektów ubocznych. 

1 komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

<span>%d</span> blogerów lubi to: